De 26 Brain Gym® activiteiten

Brain Gym® maakt gebruik van een verzameling van 26 Brain Gym® activiteiten. Deze oefeningen herinneren aan de bewegingen die tijdens de eerste jaren van het leven van nature werden gedaan bij het leren coördineren van de ogen, oren, handen, en het hele lichaam. Het gebruik van deze oefeningen ondersteunt de ontwikkeling van gezonde visuele, auditieve en kinesthetische vaardigheden en verbeterde aandacht en geheugen. Nieuwe ideeën worden ontdekt door gebruik te maken van handen, zintuigen en het hele lichaam.

De activiteiten

Brain Gym® ontmoet leerlingen waar ze zijn in hun ontwikkeling, maakt gebruik van de huidige vaardigheden om te werken aan nieuwe doelen. Als je met gemak kunt kijken, luisteren en bewegen, kun je je zintuigen gebruiken om te communiceren met de wereld om je heen. Dit geeft plezier in de leerervaring!

Brain Gym® biedt 26 eenvoudige bewegingen aan, die je naar behoefte uitvoert. Ze activeren je talenten en helpen je met meer gemak te leren.

Voorbeelden van activiteiten

Onderstaande zeven oefeningen zijn eenvoudig zelfstandig uit te voeren. Ze geven de eenvoud én kracht van Brain Gym® oefeningen weer. Deze selectie vertegenwoordigt alle bewegingscategorieën.

Breng één been en de diagonaal tegengestelde arm samen. Vervolgens doe je hetzelfde met het andere been en de diagonaal tegenovergestelde arm.

Herhaal deze beweging op een ritmische manier, gedurende ongeveer een minuut.

Dimensies

De Brain Gym® activiteiten worden onderverdeeld in de dimensies die zijn gekoppeld aan de voor-achter, de boven-onder en de links-rechts organisatie van het lichaam. Deze organisatie is noodzakelijk om hogere vaardigheden te kunnen ontwikkelen en te kunnen gebruiken.

Als één van de lichaamsdimensies niet in balans is kan dit verstoringen veroorzaken in andere dimensies. Door de “verstorende” dimensie in evenwicht te brengen kan het hele systeem weer in balans komen. Voor iedere dimensie zijn specifieke activiteiten ontwikkeld, hoewel deze vaak ook doorwerken in andere dimensies.

De focusdimensie staat in verband met de voor-achter lichaamsdimensie. Om deze in balans te brengen gebruiken we verlengingsoefeningen.

Mogelijke gevolgen van een onbalans:

  • Onderfocus:
    • hyper- of hypoactiviteit
    • taalachterstand
    • concentratieproblemen
  • Overfocus:
    • weinig begrip hebben
    • ziet de bomen, niet het bos
    • moeite met verbanden leggen
    • geen maat kunnen houden (workaholic)
  •  Gedrag:
    • Jezelf wegcijferen